Anmeldelse af mobile airconditionanlæg

Der findes i skrivende stund ikke mange anmeldelser af de mobile airconditionanlæg, som findes på det danske marked. Da jeg besluttede at købe aircondition til mit soveværelse i lejligheden, måtte jeg derfor prøve mig frem. Her er mine erfaringer: jeg anmelder Euromac fra Fog og Pro klima fra Bauhaus.

Lidt teori om teknologierne

Vær opmærksom på, at der findes flere køleteknologier på markedet:

a) Den klassiske airconditioner med kompressor. Denne type findes der flest af, og er umiddelbart mest velegnet til brug i Danmark. Det er også klart den mest strømslugende.
b) Vandbaserede klimaanlæg. Man tilsætter vand, og så pumper den luft igennem en fugtig svamp. Disse hedder “air coolers” eller “swamp coolers” på engelsk.

Læs evt. på Google, hvad forskellen er. Jeg kunne læse, at air coolers fungerer bedst, når den relative luftfugtighed er lav. I Danmark om sommeren har vi en forholdsvis høj relativt luftfugtighed – derfor valgte jeg teknologi b fra.

Begge anmeldte airconditions – Euromac og Pro klima – har energimærke A. En aircondition er dog af natur temmelig strømslugende.  Det gælder i særlig grad disse mobile udgaver, som ikke har en separat udendørs-del, som en aircondition idéelt set bør have. Disse anmeldte modeller tager kølig luft indefra og bruger det til at nedkøle den varme spole, hvorefter det sendes ud. Idéelt set bør en A/C bruge luft udefra til at køle den varme spole, hvilket ville spare energi. Men det ville kræve to slanger, så det har man fravalgt på disse billige modeller. Se dette link for mere info.

Euromac fra Fog

Først fik jeg i tilbudsavisen øje på denne Euromac på 10000 BTU fra Fog Bolig & Designhus i Lyngby. Den kostede 1695,- og var således den billigste på markedet:

Image

Udstilling i butikken

I Fog, hvor man i øvrigt skal betale 10 kr. for en halv times parkering, var Euromac-anlægget udstillet  uden strøm på, og uden at man kunne se de medfølgende slanger. Jeg kunne således ikke vurdere andet end størrelsen, som virkede fornuftig til mit soveværelse (dimensionerne står i billedet ovenfor).

Tilslutning

Da jeg fik den hjem, gik det meget nemt at få slangen tilsluttet vinduet. Jeg bruger en værktøjskasse til at få vinduet til at klemme om slangen, så den ikke ryger ud. Der følger noget skumgummi med, som man kan bruge til at dække resten af vinduet. Slagen er ca. 140 cm lang. Kun lige præcis lang nok til at nå op til vinduet og ud, som man kan se i billedet:

euromaccropped

Kørsel, støj og strømforbrug

Når man tænder den første gang, vil man bemærke et markant støjniveau. Jeg har via en Android-app målt det til 68 dB – lige ved siden af maskinen, uden for luftstrømmen. Forestil dig, at du kører 80 km/t på landevejen i bil og ruller vinduet 1/3 ned. Det er nok en sammenlignelig mængde støj. Ovre ved min hovedpude (i den anden ende af sengen, som ses til højre på billedet) var støjniveauet på 64 dB – ikke meget bedre.

Bliver den mere stille, når rummet er kølet ned, og kompressoren holder op med at køre? Nej. Ventilatoren fortsætter sin støjende kørsel, selvom enheden ikke aktivt køler.
En A/C har 2 ventilatorer – en som blæser luft over den kolde spole og ind i rummet, og en som blæser luft over den varme spole og videre udenfor. Euromac holder begge ventialtorer i gang, selvom kompressoren ikke kører. Det betyder i praksis, at når den ikke køler, så tager den kølig luft indefra og pumper det udenfor. Det giver ingen mening, og det er spild af energi.

Til gengæld køler enheden fint, når kompressoren kører – her er ikke noget at udsætte.

Konklusion

Overordnet kan jeg ikke anbefale Euromac-modellen – primært pga. støjniveauet. Jeg havde ingen problemer med at returnere den i Fog, selvom det irriterende mig, at jeg igen skulle betale en 10’er for parkering.

PRO KLIMA MPM-07-CRN1 fra Bauhaus

Udstilling i butikken

Denne model koster 1999,- i Bauhaus, og i butikken er den tilsluttet strøm, så man kan se den køre. Pluspoint for det. Det er dog i praksis svært at vurdere støjniveauet pga. baggrundsstøjen i et byggemarked.  De medfølgende slanger var beklageligvis ikke en del af udstillingen. Bauhaus tilbyder 3 mdr. returret, oplyste de i kassen.

Tilslutning

Pro klima har en lidt tykkere slange end Euromac, hvilket er en ulempe, da den også er mindre fleksibel. Den er ca. 1,3-1,4 m lang. Jeg havde en udfordring med at få slangen til at nå op i vinduet og samtidig blive siddende bag på enheden – det lykkedes dog til sidst. Til gengæld har den en smartere vindue-tilkoblingsanordning, hvor man får en solid plade med et hul, som slangen kan isættes. Højden af denne plade er justerbar. Se sidste billede.

l2014-06-22 16.30.412014-06-22 16.31.04

Når maskinen er slukket, lukker ventilationsåbningen foran:

Image

Igen bruger jeg en værktøjskasse til at klemme vinduet, så slangen holdes på plads.

Kørsel, støj og strømforbrug

Pro klima har gudskelov noget bedre software end Euromac, hvilket gør den mere støjsvag og strømbesparende. Når kompressoren kører, larmer den ganske vist en del: 70 dB lige ved siden af, og 60 dB ved min hovedpude. Men når kompressoren stopper, stopper den ene ventilator også (den som skal nedkøle den varme spole). Det betyder, at maskinen ikke konstant pumper kølig indeluft udenfor via slangen, og det bør resultere i en energigevinst i forhold til Euromac.

Maskinen bliver også langt mere stille, når kompressoren ikke kører, og “fan speed” står til “low”: 60 dB ved siden af, og 30 dB ovre ved hovedpuden. Det svarer nok omtrent til dobbelt så meget støj, som en almindelig bordventilator genererer. Man kan dog ikke slippe for denne støj, da den ene ventilator altid kører*. Hvor meget kører kompressoren? Det afhænger af mange faktorer: temperaturindstilling, udetemperatur, rummet størrelse mv. På en vindstille tropenat, hvor udetemperaturen er over 18-20 grader, skal maskinen bruge en times tid på at køle et varmt soveværelse fra 26 til 22 grader. Herefter kører kompressoren nok halvdelen af tiden. På energimærket står der, at den i gennemsnit bruger 0,8 kWh/t. Hvis vi antager, at det passer, bruger den 0,8 kWh * 2 kr./kWh = 1,60 kr./t.

*Enheden har en energibesparende funktion, som sætter enheden i standby (begge ventilatorer slukkes, og enheden bliver lydløs), hvis kompressoren ikke har kørt i 30 minutter.

Konklusion

Bauhaus kan godt være denne maksine bekendt, og jeg har selv valgt at beholde den. Den køler fornuftigt, og støjniveauet er lavere end Euromac, omend den ikke ligefrem kan betegnes som stille. Man kan godt se (og høre) fjernsyn, mens den kører.
Bemærk dog, at man ikke har meget slange-længde at arbejde med – det gælder begge modeller.

Opdatering 27. juli efter en måneds ejerskab: Det kræver noget tilvænning at sove med aircondition- dels pga. støjen, dels pga. at luften bliver tørere. Jeg har oplevet, at jeg fik hoste, fordi luften blev tørrere, end min hals brød sig om.
De første 3 nætter, jeg brugte maskinen, vågnede jeg ofte pga. støjen, når kompressoren startede. Jeg har et par gange måttet give op og slukke den midt om natten. På det seneste er jeg dog blevet bedre til at tolerere den tørre luft og støjen: Jeg har således formået at sove stort set uforstyrret en hel nat med maskinen tændt. Til dels takket være, at jeg har anbragt en stor sofahynde mellem A/C’en og sengen for at dæmpe støjen.

Matsui i Elgiganten

Der findes også en A/C af mærket Matsui i Elgiganten til omkring 2000,-. Jeg fravalgte den pga. udseendet. Det kunne dog være interessant at høre fra andre, hvor meget denne maskine støjer. Den var ikke tilsluttet strøm i butikken i Glostrup, så jeg kunne ikke vurdere det.

2014-06-15 13.52.54

Bilag: Manual-udklip fra PRO KLIMA MPM-07-CRN1

IMG_20150108_191137
IMG_20150108_185240

8 responses to “Anmeldelse af mobile airconditionanlæg

  1. Dejligt med en fornuftig anmeldelse af aircon, forventer selv at anskaffe mig den fra Bauhaus.

  2. Lader til det bliver mere og mere nødvendigt med AC in Danmark :).

    Tak for anmeldelsen. Jeg tror personligt jeg fravælger AC pga. støjniveauet — jeg tror jeg har nemmere ved at sove i 27 graders varme end med en AC der starter og stopper jævnligt.

  3. Hejsa.
    Dejlig anmeldelse. Synes meget godt om de far Bauhaus, men ønsker den primært for dens affugter egenskab og sekundært til at køle om sommeren.

    Kan du oplyse mig om følgende:
    – er der en slags behoder i til vand, når den affugter? (kapacitet?)
    – skal slagen være tilsluttet når den bruges som affugter?
    – er der hygrostatstyring i den, så man kan indstille den til en relativ fugtighed man ønsker og så kører den selv når der er behov for det?

    på forhånd tak 🙂

  4. Hej Daniel
    Jeg havde ikke selv brugt affugter(Dry)-funktionen før, men har prøvet at undersøge det lidt for at besvare dine spørgsmål. Og så har jeg lagt et par billeder fra manualen, som bl.a. vedrører Dryfunktionen, ind i artiklen ovenfor.
    – Der sidder en beholder nederst i enheden, som langsomt bliver fyldt i A/C-tilstand. Jeg ved ikke hvor stor den er, og kan ikke umiddelbart se det i manualen. I Dry-tilstand skal man desuden tilslutte en slange til den midterste vand-tilslutning, som til stadighed skal være tilsluttet under drift.
    – Nej, slangen (til luft) skal ikke være tilsluttet i Dry-tilstand.
    – Nej, man kan faktisk ikke indstille noget som helst i Dry-tilstand. Den viser bare den aktuelle rumtemperatur i displayet. Man kan sætte timerfunktionen til at slukke den efter noget tid, men det er også det.

  5. Når det gælder disse transportable enheder skal man huske at de blæser store mængder varm luft ud af rummet. Denne luft skal erstattes af anden luft, som jo vil være varm. Derfor vil transportable anlæg altid være noget mindre effektive end “rigtige” AC anlæg. Jeg ville til enhver tid få installeret et anlæg med en udedel og en indedel. Så recirkulerer luften i rummet. Når det gælder AC til soveværelser kan man fint nøjes med Jem & Fix kvalitet, men man skal få den sat op af en kølemontør, så der ikke kommer luft i kølerørene. .

    • Men hvis man bor til leje i en lejlighed, giver det måske knapt så meget mening med en bekostelig, fast installation – specielt når behovet for A/C kun er der 10 gange om året.

  6. Hej Anders
    Tak for din fine anmeldsele af de 2 produkter…
    Det hjalp os meget i og med vi ikke havde tænkt at en slange skulle være monteret oppe i vinduet, uden at have læst din anmeldelse havde vi nok købt en brugt eller den fra Elgiganten, men ville helt sikkert have været skuffet over at den ikke blot kunne slå frit i rummet uden slanger og sådan…
    Vi havde overvejet støjen og tænkt at maskinen kunne køre om dagen og være slukket om natten.
    Alt i alt føler vi os meget klogere og tænker at vi muligvis skal finde en helt anden model.

Leave a Reply

